reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Závislost na technologiích: Jsou technologie drogou moderní doby? Nejsme na nich tak nějak... závislí?

 

Seriál na Studenta.cz

Technology

Technology

Jsme svědky, obětmi i nadšenými uživateli vynálezů. Co nám minulost dala a co nás ještě čeká? Pojďte se s námi podívat do speciálu Technology a zjistěte, jak společnost i pracovní trh reagují na technologické změny...

Všechny díly seriálu zde

Adastra: Big Data jsou všude kolem nás

20.11.2017 / Společnost

Většina z nás si ani neuvědomuje, kolik dat o nás všude možně koluje. Banky, mobilní operátoři, e-shopy… ti všichni o nás a našem on-line chování sbírají obrovská množství dat – mezi nimi i celou řadu velice důležitých informací, které nám mohou solidně ulehčit život. Tedy pokud se ví, jak s nimi pracovat.

Kupříkladu letecká společnost, kterou běžně používáte při letech na dovolené nebo na jazykové pobyty, vás v případě, že si pořídíte letenku do lokality, která je pro vás nestandardní, hned upozorní na některé aspekty cesty, které jste dřív nemuseli řešit, a tak o nich možná nevíte – ať už to jsou jiné rozměry zavazadel, potřeba víza, odlišná měna, či dřívější příchod k odletu. 

Podobný princip funguje např. i u analýzy nákupních košíků v e-shopu. „Sledování, které zboží, jak často a za jakých podmínek si lidé kupují, je klíčové pro oboustrannou spokojenost a budování zákaznické loajality,“ vysvětluje Dagmar Bínová, Big Data Science Leader ze společnosti Adastra, která se pokročilou analytikou zabývá už delší dobu. V tomto akademickém roce se mimo jiné spolupodílí i na takto zaměřeném cyklu přednášek na VŠE. 

Dášo, co jsou vlastně ta Big Data, jak byste je vysvětlila naprostému laikovi?

O Big Datech mluvíme, pokud máme jednoduše k dispozici hodně dat. Pojem „hodně“ je ale relativní, v čase se mění, a tak je nutné jej doplnit i o podmínku neustálého vzniku nových dat. Tato data taktéž nejsou typicky strukturovaná (nelze z nich okamžitě tvořit tabulky a grafy) a pro jejich další využití je obvykle nutné je specifickým způsobem transformovat. Vznikají interakcí člověka se strojem (např. klient si vybírá z bankomatu) nebo interakcí stroje se strojem (telefon se pravidelně hlásí k mobilní síti). 

K čemu tato data slouží? 

Velká data dnes slouží např. k monitoringu, kdy lze jejich vyhodnocováním zjistit, jak třeba na velkém prodejním portálu lidé nakupují a zda na webu vše funguje. Společnosti je nenechávají úplně ležet ladem, obtížné na nich je ale jejich sbírání, ukládání a příprava ke zpracování. Klíčové je na nich také jejich propojení s jinými systémy, především těmi, které zajišťují komunikaci s klientem, jejich vytěžení tak může být velmi efektivní a pro společnost přínosné. 

Dagmar Bínová, Big Data Science Leader ze společnosti Adastra
Dagmar Bínová, Big Data Science Leader ze společnosti Adastra

Můžete nám dát konkrétní příklad?

Tím, že Big Data tvoří nejen klasická čísla, ale i různé logy, transakce, signální data, senzorická data, texty, obrázky, hlasy či videa, je jejich využitelnost možná v každém odvětví. Největší rozmach je typicky ve finanční sféře, zdravotnictví a v e-commerce. Zapomínat nesmíme ani na průmysl, kde je díky automatizaci a robotizaci výroby celá řada dat sledujících především kvalitu výroby. Cenná velká data mají i telekomunikační operátoři, kteří díky lokalizacím mobilních telefonů mohou identifikovat místa, kde je třeba netypicky velký shluk zákazníků – třeba hudební festival – a mohou následně reagovat například dynamickou rekonfigurací sítě.

Není to tak trochu špehování zákazníka?

Pokud společnosti nakládají se svými daty obezřetně a dodržují zákonné rámce, pak to může být naopak pro dobrou věc. Může to pomoci zefektivnit celou řadu procesů a leckde lidem ulehčit život. 

Co dalšího můžeme prostřednictvím velkých dat zjistit?

Z dat můžeme zjistit celou řadu popisů skutečných situací a událostí, které se staly v minulosti. Můžeme zjišťovat, co různé výkyvy a změny stavu způsobilo. Můžeme je také využít k predikcím budoucích stavů a co je pro nás asi nejdůležitější – můžeme je využívat k inteligentnímu doporučování. To se už dnes děje, např. pokud používáte navigaci od Googlu, tak ta vám s ohledem na okamžitou změnu situace na vaší plánované trase téměř instantně doporučí jinou cestu. A obdobně to může být i s jakoukoli jinou chytrou věcí – autem, lednicí, domem. Spojení Big Dat a IoT (internet věcí) je tedy velmi těsné. 

Adastra

Adastra je mezinárodní konzultační společnost, která synergicky propojuje svět byznysu a technologického poradenství. Používá sofistikované projektové metodiky a investuje do neustálého vzdělávání a sdílení znalostí nejen mezi svými zaměstnanci. Letos například odstartovala na VŠE kurz o Data Science & Business Inteligence.


Co děláte konkrétně vy v Adastře?

Naší doménou je Business Intelligence (BI) a cenným na našem řešení je přirozený postupný vývoj. Ideální totiž je, když si v menším měřítku mohou obě strany vyzkoušet, že vše funguje, jak má. To znamená, že si zákazník stíhá zaškolit a připravit svůj tým obsluhy pro nové technologie, a že je umí využít pro business, čili preferujeme dodávat nejprve laboratorní řešení, vyzkoušet na něm reálné využití Big Dat pro nějakou specifickou oblast a potom teprve přejít k velkému systematickému zavádění a k integraci s ostatními systémy. Právě tím, že naše zkušenosti s Big Daty jsou bohaté, tak se pohybujeme v našem regionu na špičce. 

Najdou u vás uplatnění i mladí lidé? 

Samozřejmě. Pozitivní na naší zkušenosti se studenty a mladými absolventy je, že mají chuť se učit, studovat a podílet se na inovativních postupech. Nebojí se zkusit něco nového, nejsou zatíženi zkušenostmi tradičního řešení. Na druhou stranu nám někdy u takových lidí chybí zkušenosti z tradičních BI projektů – ukazuje se to především u úloh integrace Big Dat s dalšími systémy. Proto je nutné naše týmy vyvažovat a skládat z různě zkušených pracovníků. 

Budova společnosti Adastra v pražském Karlíně
Budova společnosti Adastra v pražském Karlíně

V říjnu jste navíc rozjeli sérii přednášek o Big Data (DS&BI Academy) na VŠE. Proč?

Těch důvodů je několik. Především nám záleží na tom, abychom dodávali zákazníkům řešení, čili aby technologie pomohla byznysu. Proto potřebujeme do týmu lidi, kteří mají jistý přesah od technologií k potřebám zákazníka, nebo lidi, kteří umějí pojmenovat, co všechno potřebují technicky zajistit, aby jejich společnost fungovala efektivně. Toto prolínání obou světů je poměrně důležité pro úspěšné realizace projektů v BI, proto potřebujeme edukované kolegy nejen na naší straně, ale i na té druhé – u zákazníka. Ukazuje se, že dnes je takových lidí všeobecně málo, a tak nezbývá než udělat i něco pro to, aby ze škol vycházeli absolventi s aktuálně potřebným vzděláním. VŠE je profilem absolventů Adastře velmi blízká, a tak padla volba právě na ni. 

Jde o výběrový program, podle čeho studenty vybíráte?

Studenti museli napsat vstupní test, museli splnit podmínku absolvování několika předmětů (Analýza a návrh informačních systémů, Databáze, Business Intelligence nebo Základy BI) a následně projít výběrovým řízením. To vše bylo zajištěno skrze KIT FIS VŠE. Pro nás je důležité, aby studenti byli schopni pracovat v týmu a dodat projekt praktické realizace. To znamená, že všichni studenti nemusí mít identické znalosti a motivaci, ale měli by být jako tým schopni pokrýt jak technicky, tak byznysově orientované části projektu. 

Jak se váš kurz liší od běžné univerzitní výuky? 

Jedná se o kurz s lektory s praxí, čili velkou část kurzu věnujeme tomu, abychom se studenty sdíleli naše zkušenosti, postřehy a povídali si o tom, co se jak opravdu dělá, a taky si to na ilustrativním projektu vyzkoušeli. Cílem je, aby se studenti co nejvíce přiblížili reálnému prostředí praxe. 

Text: Mojmír Sedláček

Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama